Олена Рудь

Великі можливості в роботі вчителя історії несе в собі екскурсійна діяльність. Адже дітям часто доволі складно відчути дух епохи, користуючись лише текстом та ілюстраціями підручника. Речові джерела, місцевості, де відбувалась та чи інша подія, дають змогу дітям змалювати в уяві картини минувшини, або навіть творчо домислити їх хід.

Підібрана грамотно тематика екскурсій допомагає учням краще уявити, а отже і засвоїти події того чи іншого періоду. Під час екскурсій включаються в роботу всі види пам’яті. Особливо важливим є емоційний момент. Наприклад, чи може залишити когось байдужим Зал Пам’яті в музеї Великої Вітчизняної війни? Або, говорячи про оборону Києва в 1941 році, учні згадують, як вони мандрували з ліхтариками в дотах біля села Круглик.

Використовуючи в своїй роботі екскурсійну діяльність і для досягнення максимальної її результативності, вчитель повинен враховувати деякі суттєві моменти:

1. Складність тематики і тривалість екскурсії має відповідати віковим особливостям учнів. Варто починати з 2х годинних автобусних, чи 1-1.5 годинних пішохідних для найменших учнів. Середній вік здатний витримувати 2-2.5 пішохідні та 4-6 годинні автобусні. Старші школярі добре сприймають маршрути розраховані на 2-3 дні.

2. Тематика екскурсій повинна відповідати тематиці шкільної програми. Не варто відправлятись на маршрути, де повідомляється про події, з якими діти ще не знайомилися. А от в якості закріплення матеріалу, це робити доцільно. Наприклад, вивчивши з підручника про стоянку первісних людей, учні 2-х з зацікавленістю розглядали реконструкцію житла зробленого з кісток мамонта на території Музею архітектури і побуту в м. Переяслав-Хмельницький.

3. Бажано щоб викладач був більш-менш обізнаний з маршрутом та екскурсійним матеріалом, для того щоб чітко уявляти собі з якою метою їде група, яких результатів можна досягти на що звернути особливу увагу учнів і яку користь може принести подорож загалом.

4. Дитина повинна відчувати радість від самої поїздки і від спілкування з друзями. Не можна змушувати учнів відправлятись в подорож, лякаючи поганими тематичними оцінками. Добровільність, зацікавленість в пізнані нового приносить найкращі результати і може спонукати до початку пошукової чи наукової роботи.

5. Варто пам’ятати про закріплення побаченого. Тому в кінці екскурсії треба нагадати дітям найважливіші і найяскравіші моменти подорожі. А якщо хтось зголоситься самостійно зробити підсумок у вигляді фото сесії або випуску журналістського матеріалу, чи в будь-якій іншій формі, всіляко підтримати цю ініціативу. Адже саме такий вид діяльності здатний зацікавити учнів, які ще не долучились до екскурсійної роботи.

Нижче наводиться приблизний перелік тематика маршрутів відповідно до шкільної програми з історії. Одразу треба зазначити, що цей перелік може бути розширений або звужений за бажанням вчителя.

1 (5) клас

1. Оглядова «Київ – погляд через віки»

2. Пішохідна «Стародавній Київ»

3. «Мости Києва»

4. «Парки Києва»

5. «Солодка казка» екскурсія на фабрику «Рошен»

2 (6) клас

1. Музей палеонтології

2. «Загадкові трипільці» музей м. Трипілля

3. «Ольвія – грецькою щаслива» археологічний заповідник Ольвія

4. «Місто 26-и музеїв» – Переяслав-Хмельницький

3 (7) клас

1. Історичний музей, давньоруський відділ

2. Софіївський собор, Золоті Ворота

3. Музей коштовностей, нічна екскурсія «Золото скіфів»

4. Музей книгодрукування

5. Екскурсія до м. Чернігова

4 (8) клас

1. «Доба козачини» Історичний музей

2. «З історії Києво-Могилянської Академії»

3. Хотин – Кам`янець-Подільський

4. Музей Гетьманства

5. «Від Розума до Розумовських» Козелець – Леміші – Покорщина

6. «По місцях Чорної Ради» Ніжин – Оленівка – Борзна

7. Чигирин – Суботів

8. Остання гетьманська столиця Батурин

5 (9) клас

1. Храми Подолу в Києві

2. «Таємниці і краса старих скитів» Китаєве – Феофанія – Церковщина

3. «Кобзар у Києві» Будинок- музей Т. Шевченка

4. «Шедеври київського модерну»

5. «З історії Київської фортеці»

6. «Смарагдове намисто Чернігівщини» Тростянець – Сокиринці – Качанівка

7. Дендропарк «Софіївка» м. Умань

8. Дендропарк «Олександрія» м. Біла Церква

9. Музеї М. Заньковецької, М. Лисенка, Л. Українки

6 (10) клас

1. «У вирії революції» Київ – 1917 – 1919 + музей М. Грушевського

2. Лисогорський форт

3. Київські меценати

4. Київські адреси родини Булгакових

5. «Крилата пісня Мар`янівки» на батьківщині Козловського

6. Подорож до Франкового краю Івано-Франківськ – Крехов – Жолква

7. Симфонія в камені м. Львів

8. Музеї-квартири П. Тичини, М.Рильського

9. Музей пам’яті жертв радянської окупації

7 (11) клас

1. Загадки Жукова острова

2. Уздовж лінії оборони Києва

3. Музей-діорама в с. Ново-Петрівці

4. «Київ – місто-герой» + музей Великої Вітчизняної війни

5. Трагедія Бабиного яру

6. Музей Олени Теліги сш № 97